YouTube TikTok'a Rakip Uygulama Geliyor

TikTok'un dünyada yakaladığı başarıdan sonra tüm sosyal medya platformları gözünü bu pazara dikti. Bunlardan biri de YouTube. YouTube, TikTok'a rakip olacak 15 saniyelik kısa videolar oluşturma özelliği YouTube Shorts'u başlatacağını açıkladı.

Yeni özellik ilk olarak Hindistan’da uygulamaya başladı. YouTube TikTok’u Çin’in hem en yakın komşusu hem de bölgenin en büyük sosyal medya kullanıcı profiline sahip ülkelerden biri olan Hindistan’dan başladı. Hindistan’daki YouTube kullanıcılarının 15 saniyelik klipleri yüklemelerine ve düzenlemelerine olanak tanıyan Shorts kısaca cep telefonları haricinde bir şey kullanmadan akılda kalıcı videolar çekmek isteyen içerik oluşturucular ve sanatçılar için yeni bir kısa biçimli video oluşturma imkanı veriyor.

YouTube yeni hizmeti hakkında açıklama yaparken: “Önümüzdeki birkaç gün içinde Hindistan’da, bunu test etmek için Shorts’un erken bir beta sürümünü bir dizi yeni video oluşturma menüsüyle birlikte başlatıyoruz” dedi. YouTube ayrıca kullanıcılarını, içerik oluşturucularını ve sanatçılarını Shorts’u oluşturup geliştirmek için YouTube’la deneyimlerini paylaşmayı da istedi: “Sizden öğrendikçe ve geri bildirimlerinizi dinledikçe önümüzdeki aylarda daha fazla özellik eklemeye ve daha fazla ülkeye yayılmaya devam edeceğiz” açıklamasını yaptı.

Benzer bir hamle bu yılın başında Facebook’tan da gelmişti. Facebook  bu yılın başlarında TikTokun Hindistan’da yasaklanmasının ardından kısa video özelliği Instagram’ın Reels özelliğini bütün dünyada piyasaya sürmeden önce Hindistan’da piyasaya sürmüştü.

TikTok’un kısa videoda yakaladığı başarı ciddi bir rekabeti de beraberinde getirdi. Burada önemli olan Çin’in batının bu hamlelerine nasıl yanıt vereceği. TikTok kısa video paylaşım platformu olarak zirvede kalacak hamleler atacak mı yoksa küresel  rakipleri onu  bu özelliğini farklı biçimlerde geliştirdiği uygulamalarla alacak mı? Burada TikTok’u çok büyük bir sınav bekliyor. Bana sorarsanız maç şimdi başlıyor. Bu maçın sonucu bir yıl içinde netleşir.

WeChat ve TikTok’un Ticari Faaliyetlerin Yasak

YouTube yakasında bu rekabet yaşanırken öte yandan Çin, WeChat ve TikTok’u yasaklayan ABD’ne tepkide bulundu. ABD Ticaret Bakanlığı'ndan bu hafta yapılan açıklamada, Çin merkezli WeChat ve TikTok'un ülke içinde ticari faaliyetlerde bulunmasını yasaklayacakları ifade edilmişti. Çin Ticaret Bakanlığı Sözcüsü, ABD tarafının "ulusal güvenlik" bahanesiyle WeChat ve TikTok'un ticari faaliyetlerini yasaklamasının, ilgili işletmelerin yasal haklarını ciddi şekilde çiğnediği gibi, piyasayı kaosa sürüklediğine dikkat çekerek, Çin tarafının buna kararlılıkla karşı çıktığını söyledi.

Zorba ABD!

Çin, ABD’nin bu girişimini “zorlabık” olarak tanımladı. ABD'ye zorbacılık girişimlerinden vazgeçme, işletmelerin olağan faaliyetlerini karmaşaya sürüklemeyi bırakıp adil ve şeffaf uluslararası düzeni koruma çağrısında bulunduklarını aktaran Sözcü, ABD'nin yanlış yolda ilerlemede ısrarcı olması halinde Çin'in gerekli tedbirleri alacağını ve işletmelerinin meşru çıkarlarını kararlılıkla savunacağını belirtti.

Kuşak - Yol Projesi Covid-19 ‘i Takmadı

Çin Ticaret Bakanlığı Sözcüsü Gao Feng,  Ocak-Ağustos döneminde Çin’in yabancı ülkelerde gerçekleştirdiği finans dışı doğrudan yatırımların 480,45 milyar yuana ulaştığını, bu sayının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2,6’lık gerilediğini ancak Kuşak ve Yol güzergahında yer alan ülkelere yatırımlarda ciddi artış olduğunu dile getirdi

Sözcünün verdiği bilgilere göre,  2020 yılının ilk 8 ayında Çinli işletmelerin Kuşak ve Yol güzergahında yer alan ülkelerde yaptığı finans dışı doğrudan yatırımlar, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 31,5 oranında artarak 11 milyar 800 milyon doları buldu. Gao Feng, “Covid-19 salgını dünya genelinde hızla yayılıyor, bu nedenle küresel ekonomi zayıf durumda ve belirsizlik unsurları da sürekli artmakta. Ancak uzun vadede işbirliğini güçlendirmek dünya ülkeleri arasında geniş kabul görüyor” dedi.  Covid-19 pandemisinde nerdeyse tüm yatırımlar durma noktasına geldi. Tüm dünya genelinde çok ciddi ekonomik küçülmeler yaşandı ve yaşanmaya da devam ediyor. Ancak Çin bunun aksine “Kuşak Yol” projesine yaptığı yatırım durmuyor. Bu da tabii ki Çin’i dünya üzerinde popüler yapıyor. Tüm ülkeler “bu yatırımdan bende bir şey kaparmıyım” modunda. Tıkanan küresel ekonomi bu proje sayesinde sıcak para akışına katkıda bulunuyor. 

AB – Çin Liderler Zirvesinin Ana Teması Ne Oldu?

Akademisyen -  Araştırmacı Altay Atlı Çin Uluslararası Radyosu (CRITÜRK) yaptığı açıklamada AB ile Çin’in gerçekleştirdiği toplantının ana konusunun ekonomi olduğunu söyledi. Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping, AB Konseyi Başkanı Charles Michel, AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen ve AB Dönem Başkanı Almanya Başbakanı Angela Merkel katıldığı ve on-line olarak düzenlenen toplantı ile ilgil Atlı, “Çin ile AB arasında imzalanan somut bir anlaşma var. Bu da coğrafi işaretlerle ilgili. Her iki tarafın da belirli gıda ürünlerinde coğrafi işaretleri karşılıklı olarak tanıyacaklarını ve koruyacaklarına yönelik bir anlaşma yapıldı. Buna göre iki taraf da karşılıklı olarak 100'er tane coğrafi işareti tescil edip koruyacak. Bu karşılıklı coğrafi işaretlerin tanınması ve korunması her şeyden önce ticaretin artırılmasında etki yapacağı gibi tüketiciler içinde aynı zamanda kalite garantisi sunulmuş oluyor. Bu anlaşma 2021 yılı itibarıyla yürürlüğe girmiş olacak. Bunun devam etmesi de bekleniyor. 4 yıl içerisinde karşılıklı olarak 175 tane daha coğrafi işaretin tescil edilip korunması öngörülüyor." Yorumunu yaptı.

Gişe Rekoru Kıran Tarih Filmi İngiltere’de

Dönem dizi ve filmlerini çok seviyorum. Belgesel gibi oluyor, hem konuyu yaşatıyor hem de sizi derinlemesine etkiliyor. Fırsat buldukça bu tür yapımları izlerim. Evimde de mutlaka Viasat History’yi açarım, oradaki tarih belgesellerini izlerim. Bu kanal o kadar başarılı belgeseller çekiyor ki, her biri bir film gibi. Geçen hafta kanal İngiltere kralı  VIII Henry’nin hayatını anlatan bir belgesel yayınladı. Belgesel bir film gibiydi, Henry ve hayatı oyuncular tarafından canlandırılmıştı, o kadar akıcı ve güzel di her yaştan her kültürden insanların izleyebileceği doğallıktaydı. Bu tür yapımları hepimizin izlemesi ve tarihi sorgulamamız lazım. Sorgularken çok ders çıkartıyorsunuz, kendinizden de pay biçebiliyorsunuz.

350 Milyon Dolarlık Hasılat

Şu sıralar Çin’de de bir dönem filmi revaçta.  Adı “800” . Film daha geçen ay, yani Ağustos ayında gösterime girdi ve kısa bir süre de kapalı gişe oyandı. 350 milyon dolarlık bir gişe geliri elde etti. Film, 1937 Songhu Savaşı sırasında "800 Savaşçı" olarak bilinen Çin Ulusal Devrim Ordusu 3. Savaş Bölgesi 88. Tümeni 524. Alayının güçlendirilmiş bir taburunun hikayesini anlatıyor. 

Sekiz Yüz Kahramanın Hikayesi

“800” filminin konusu kısaca şöyle: 1937 yılında  Sihang deposunun içinde 452 Çinli asker, Japon saldırısına karşı Çin'in savaşma kararlılığını göstererek, ordunun geri çekilmesi ve uluslararası destek almak ve zaman kazanmak için Japon kuvvetlerine direndi. Komutanları düşmana gerçek güçlerini açıklamak istemediği için askerler “Sekiz Yüz Kahraman” olarak tanındı. Çin askerleri, Japonların hava, deniz ve zırhlı saldırı gücüne yönelik ezici saldırılarına karşı sınırlı şartlarla mücade etti. Sihang deposunun savunması, üç aylık Shanghai Savaşı'nın sonunun başlangıcı oldu. Bu savaş sonunda Shanghai tahmini 300.000  yaralı ve ölüyle düştü. Filmin verdiği tarihsel mesaj ise şöyle: “Çin kuvvetlerinin direnişi, "Shanghai kentini üç günde, Çin'i üç ayda fethedebileceğini"söyleyen Japon böbürlenmesini yok etti.”

İngiltere’de Vizyonda

Tam bir kahramnalık filmi. Çin ile Japonya’nın savaşı o bölge için çok önemli bir savaştır. Bundan dolayı bölge halkı bu konu ile yapılan tüm çalışmalara ilgi gösteriyor. Bana göre tarihte hiç bir konu yerel değildir. En küçük tarihsel konunun bile dünyaya etkisi vardır. Bundan dolayı ben her tarihsel konuya mutlaka bir kulak veririm. Zaten İngiltere’de öyle yaptı ve filmi 16 Eylül’de gösterime soktu. Bu filmin Türkiye’de vizyona girmesi yada bir televiyon kanalında yayınlanması çok güzel olur. Film internete düştü mü bilmiyorum ama eğer şu yada bu şekilde yolunuz İngiltere’ye veya Çin’e düşerse veya bir uluslararası dijital platformada karşılaşırsanız bir göz atın derim.