Dolar $
32.6
%0.22 0.07
Euro €
34.81
%0.16 0.05
Sterlin £
40.54
%-0.14 -0.05
Çeyrek Altın
4060.64
%-0.16 -6.59
SON DAKİKA
Son Yazıları

Çin ile Türkiye Arasındaki Ekonomik İş Birliğinde Ciddi Artış Var

23 Þub 2021

Çin ile Türkiye arasındaki ekonomik ve ticari iş birliğinde küresel ölçekteki gerileme eğilimine rağmen ilerleme sağlandı.

Çin'in Ankara Büyükelçiliği Ekonomi ve Ticaret Müsteşarı Liu Yuhua, Çin Medya Grubu’na (CMG) verdiği özel demeçte, Çin ile Türkiye arasındaki ticaret hacminin 2020 yılında önceki yıla kıyasla yüzde 15,6 artarak 24 milyar 80 milyon dolara ulaştığını kaydetti.

Türkiye’den 3.7 Milyar Dolar İthalat Yapıldı.

Salgın döneminde, Çin ve Türkiye'nin sağladıkları karşılıklı desteklerle salgının ekonomi üzerindeki olumsuz etkisini birlikte kontrol altına aldığına dikkat çeken Liu, ikili ekonomik ve ticari işbirliğinde küresel trende karşın büyüme elde edildiğini, Çin'in Türkiye'den yaptığı ithalatın yüzde 6,3 artarak 3 milyar 720 milyon dolara ulaştığını söyledi.

Hangi Ürünler Çin’e İhraç Ediliyor?

Liu Yuhua, "Geçen yıl Türkiye’den Çin'e süt ürünleri ve kanatlı hayvan ürünleri ihracatını destekledik. Ayrıca kiraz, antep fıstığı ve su ürünleri gibi kaliteli ürünlerin alımını da genişlettik. Türk tarım ürünleri dünya çapında önemli bir rekabet gücüne sahip ve bu da Çin piyasasının taleplerine uygun." ifadelerini kullandı.

Çinli Firmalar Türkiye’ye 4,5 Milyar Dolarlık Yatırım Yaptı

2020 yılında Çin ve Türkiye arasındaki Kuşak ve Yol projesinin ortak inşasına dair iş birliği de istikrarlı şekilde ilerledi. Liu, konuyla ilgili değerlendirmesinde, “Çin sermayeli şirketlerin geçen yıl Türkiye'de imzaladıkları yeni sözleşmelerin tutarı bir önceki yıla göre yüzde 242,7 artarak 4 milyar 599 milyon dolar olarak kaydedildi. 2020 yılı sonu itibarıyla Çinli şirketlerin Türkiye'de gerçekleştirdikleri toplam ciro miktarı 25 milyar 940 milyon doları, projelerin tamamından elde edilen ciro tutarı 16 milyar 80 milyon doları buldu.” dedi.

Söz konusu projeler arasında Konya'daki hafif raylı sistem projesi, Aksaray’da bulunan doğal gaz depolama tesisinin ikinci aşaması ve Çanakkale Köprüsü projesi de bulunuyor.

Geçen yıl elde edilen başarıların, iki ülkenin ortak çabalarından kaynaklandığının altını çizen Liu, ili ülkenin salgınla mücadelenin yanında, ekonomik ve ticari işbirliği sürdürdüğünü belirtti.

MI ve Oppo’nun Türkiye Yatırımı Artacak

Çin’in Türkiye'nin güvenilir tedarikçisi hâline geldiğine işaret eden Liu, Türkiye’nin Çin'in bilgisayar ve cep telefonu gibi üretiminde avantajlı olduğu ürünlerine talebinin hızla arttığını, Çinli cep telefonu üreticilerinin Türkiye piyasasındaki payının ilk kez yüzde 50’nin üzerine çıktığını ifade etti.

Liu, son dönemde MI ve OPPO dâhil olmak üzere çok sayıda cep telefonu şirketinin Türkiye’ye yatırım yaptığını dile getirdi. İkili iş birliğinin önemli fırsatlarla karşı karşıya olduğuna dikkat çeken Liu, mevcut fırsatların değerlendirilerek işbirliğinin pekiştirilmesi, özellikle ekonomik ve ticari işbirliğinin daha da ilerletilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.

Çinde İnternet Kullanıcı Sayısı 1 Milyara Yaklaştı

Çin’de internet kullanıcılarının sayısının, 989 milyonu bulduğu ve internete erişim oranının yüzde 70,4’e ulaştığı açıklandı. Çin İnternet Ağı Bilgi Merkezi (CNNIC) tarafından açıklanan İnternetin Gelişimi Raporu’na göre, kırsal bölgelerde internet kullanıcılarının sayısı 309 milyonu bulurken, yine kırsal bölgelerde internete erişim oranı yüzde 55,9’a ulaştı. Ayrıca, kırsal bölgelerde e-ticaret de hızla gelişiyor. E-ticaret, ülkedeki 832 yoksul ilçenin tamamına erişiyor.

 

Rapora göre, Çin 2013 yılından bu yana dünyadaki en büyük online perakende pazar konumunda. Çin’in online perakende satış hacmi geçen yıl, önceki yıla göre yüzde 10,9 artarak 11,76 trilyon yuana ulaştı. Diğer yandan, Çin’de online alışveriş yapanların sayısı da geçen aralık itibarıyla toplam internet kullanıcılarının yüzde 79,1’ini oluşturarak, 782 milyona çıktı.

Yaşlılarda da İnternet Kullanımı Artıyor

Öte yandan internet kullanımının gelişmesine ilişkin yayımlanan bir rapora göre, ülkede internet erişimi gelişim gösterirken yaşlı nüfusun internet kullanımı da artmakta.

 

Çin İnternet Şebekesi Enformasyon Merkezi tarafından açıklanan rapora göre, internet kullanıcısı 50 yaş ve üstü nüfusun toplam internet kullanan nüfusa oranı, Mart 2020'de yüzde 16,9 iken yılın son ayı Aralık 2020’de yüzde 26,3'e çıktı.

 

 

Öte yandan, otuzlu yaşlardaki internet kullanıcıları toplam internet kullanıcılarının yüzde 20,5'ini, yirmili ve kırklı yaşlardaki kullanıcılar da toplam internet kullanan nüfusun sırasıyla yüzde 17,8 ve yüzde 18,8 kadarını oluşturuyor. 

   

Çin’de internet kullanan toplam nüfus 2020 yılının Aralık ayı itibariyle 989 milyon olarak açıklanmıştı. İnternet kullanıcılarının 2020 yılının Mart ayı ile Aralık ayı arasındaki artışı ise 85,4 milyon kişi olarak ifade ediliyor.

İnternet Reklam Piyasası 77 Milyar Dolara Ulaştı !

Bu kadar büyük bir internet penetrasyonu varken tabii ki bu reklam harcamalarına da yansıyor. İnternet Şebekesi Enformasyon Merkezi tarafından açıklanan verilere göre, ülkedeki internet reklam piyasasının hacmi, 2020 yılında bir önceki yıla kıyasla yüzde 14 oranında büyüyerek 77 milyar dolara ulaştı. Çin İnternet Şebekesi Enformasyon Merkezi’nin açıklamasına göre; cep telefonuyla internet üzerinden reklam, 2018’de piyasanın yüzde 70’ini alırken geçen yılın yüzde 85 kadarına ulaştı.

 

Rapor; satın alma eğilimine yön veren internetteki reklamların, hem e-ticareti hem de beraberinde lojistik sektörünü de hareketlendirdi. Dünyada internet üzerinden alışveriş ve mobil ödeme rekorunu elinde bulunduran Çinliler, video izleme konusunda da oldukça istekli. Rapor, bu nedenlerden dolayı, reklamların da hızla sanal dünyaya kaydığını vurguluyor. Öte yandan, Çin sosyal ağ platformları da tüketicilerin satın alma istekleri üzerinde etkili olduğu için sosyal medya reklamlarında da önemli bir sıçrama yaşanıyor.

DSÖ Neden  NewYork Times’a REST Çekti?

Dünya Sağlık Örgütünün (DSÖ)’nün Wuhan’a gönderdiği uzmanlar, New York Times gazetesinin ekibin Çin’deki çalışmaları ile ilgili yaptığı haberi yalanladı. New York Times 12 Şubat’ta, Wuhan’a giden DSÖ uzmanlarının ifadelerini kullanarak bir yazı yayımlamıştı. Yazıda “Çin’in dünyanın Covid-19’un kaynağını daha iyi anlamasını sağlayabilecek orijinal verileri paylaşmayı reddettiği” kaydedilmişti. DSÖ’nün Wuhan’a gönderdiği ekibin iki üyesi bu haberin yayınlanmasından hemen sonra, söz konusu haberde yer alan ifadeleri  sert bir dille yalanladı.

İki DSÖ Uzmanından Sert Twitter Açıklaması 

DSÖ’nün Çin’de incelemelerde bulunan ekibinin üyelerinden zoolog Peter Daszak Twitter hesabından yaptığı açıklamada, söz konusu haberlerde görüşlerinin kasıtlı olarak çarpıtıldığını belirterek, “DSÖ görevinde edindiğim tecrübe bu değildi. Hayvan ve çevre çalışma grubunun lideri olarak, Çinli mevkidaşlarımdan güven ve açıklık gördüm. Yeni önemli verilere ulaştık. Virüsün muhtemel bulaşma yollarıyla ilgili bilgilerimizi arttırdık” dedi.

DSÖ’nün Çin’e gönderdiği uzman ekibinin diğer üyelerinden Kamu Sağlığı Uzmanı Thea K Fischer da buna katıldı. Fischer, Twitter’da yaptığı açıklamada, "Epidemiyoloji grubunda benim de deneyimlediğim bu değildi. Çinli ve uluslararası epidemiyoloji grubu arasında iyi bir ilişki kuruldu! Sıcak tartışmalar olması odadaki derin etkileşim düzeyini yansıtır. Haberde sözlerimizin kasıtlı olarak çarpıtılması, bu önemli bilimsel çalışmaların üzerinde gölge oluşturdu” dedi.

Kendinizden Utanın

Peter Daszak da Fischer’in açıklamasına yaptığı yorumda, “Çin’deki bir aylık yorucu çalışmalarımızın temel bulgularını gazetecilere açıklamak için zaman harcamak ve meslektaşlarımızın ifadelerinin çalışma başlamadan önce yazılan hikayeye uymak için seçerek çarpıtıldığını görmek çok üzücü” dedi ve New York Times’a yönelik olarak “Kendinizden utanın!” sözleri ile rest çekti.

2022 Kış Olimpiyatlarının Meşale Tasarımı Nasıl Olacak?

Beijing Kış Olimpiyatları'na bir yıllık geri sayımı başlatma töreninde 2022 Beijing Kış Olimpiyatları ve Paralimpik Oyunları meşalesinin tasarımı açıklandı. Meşale "uçan" olarak adlandırıldı.

Beijing Kış Olimpiyatları meşalesinin renkleri gümüş ve kırmızı olacak. Bu renkler "buzla ateş arasında bir buluşmayı, uçma tutkusunu, buz ve karı aydınlatmayı ve dünyayı ısıtmayı" anlatıyor. Beijing Paralimpik Kış Oyunları'nın meşalesinde parlaklığı ve hayalleri simgeleyen ve Paralimpik’in "cesaret, kararlılık, cesaretlendirme ve eşitlik" değerlerini yansıtan gümüş ve altın renkleri kullanıldı. Meşalenin alt çemberine braille alfabesiyle "2022 Beijing Paralimpik Kış Oyunları" yazısı oyuldu.

2022 Beijing Kış Olimpiyatları ve Paralimpik Oyunları meşalesinin genel görünümü, 2008 Beijing Olimpiyat Oyunlarının açılış töreni için yapılan ana meşale kulesinin şeklinde. Meşale, zemini uğurlu bulut desenleri olan, aşağıdan yukarıya uğurlu bulut desenlerinden kağıt kesim tarzıyla kar tanesi desenlerine geçerek kurdela dansı gibi dönüp yükseliyor

Uluslararası Olimpiyat Komitesi Yürütme Komisyonu meşalenin tasarımını onayladı. Bu meşalenin tasarımının Olimpiyat Oyunlarının spor, kültür, sanat ve teknolojinin akıllıca bir bileşimi olduğunu bir kez daha kanıtladığına inanıyorlar. Hem kültürel miras hem de teknolojik yeniliklerle Çin kültürü ve sanatı, "Çifte Olimpik Şehrin" özelliklerini ve Olimpiyat ruhunu somutlaştırarak mükemmel bir şekilde sergileniyor.

Boğa Yılı Sinemaya Bereket Getirdi

Çinlilerin geleneksel Ay Takvimi’ne göre geçtiğimiz hafta Boğa yılına girdiler. Boğa Yılı bereketli geldi, yılın ilk gününde, ülke genelindeki sinemalarda gişe hasılatı rekoru kırıldı.

Sinema salonları ilk günde 34 milyon 510 bin izleyici ağırlayarak bir rekora imza attı. Günlük gişe gelirleri 269 milyon ABD doları aşarak dünya rekoru kırdı. 

Gişe gelirlerinde ilk üç sırada yerli yapımlar yer aldı. İlk sıradaki “Çin Mahallesi Dedektifi 3” adlı film, günlük izleyici sayısı dâhil 10 yeni rekor kırdı.

Filmin yapımcı şirketi Wanda Grubu’ndan yapılan açıklamada, dünyada salgındaki durumun iyileşmesiyle Çin sinema sektörünün daha da büyüyeceğine işaret edildi.

Bu yıl kutlanan bahar bayramında COVID-19 salgını tedbirleri kapsamında Çin halkı tatilde olduğunca az seyahat etmeye teşvik edilirken, sinema salonlarına olan ilgi arttı. Salgının yeniden yayılmasını önlemek için sinema salonlarında çok sıkı tedbirler uygulanıyor.

Darısı bizim başımıza, Türkiye’de sinemalar uzun zamandır kapalı. Sinema endüstrisinin ekosistemi tek kelime ile mahvoldu. Çok özledik sinemaya gitmeyi. 

TikTok Ara Vermeden Müziğe Yatırım Yapmaya Devam Ediyor

Universal Music Group ve TikTok müzik işbirliğini geliştirdiler. UMG web sayfasında yer alan habere göre iki marka arasında yaşanan küresel ittifak, UMG sanatçıları ve TikTok’un müzik topluluğu arasındaki ifade ve bağlantıların güçlendirilmesine odaklanıyor. 

 

UMG’nin yaptığı açıklamaya göre UMG ve TikTok’un küresel ittifaklarına ilişkin anlaşma sanatçıları ve eser sahipleri için adil ödeme sağlarken, şirketlerin mevcut ilişkilerinin önemli ölçüde genişletilmesini ve geliştirilmesini, yenilikçi deneyimlerin gelişimini ve hayranlar, sanatçılar ve sevdikleri müzik arasında daha derin bağlar kurma becerisini teşvik edecek şekilde oluşturuldu.

 

Anlaşma, UMPG (Universal Music Publishing Group)’de yer alan eser sahipleri ile UMG’nin yapım şirketlerindeki mevcut kayıtlarını ve sanatçılarını kapsıyor. TikTok kullanıcılarını, kendilerini müzik yoluyla ifade etmelerinde, video kreasyonlarını sevdikleri şarkılarla seslendirmelerinde, sanatçı ve müzik merkezli kültür etrafında kümeler oluşturulmasında avantajlar getirecek. 

 

TikTok Küresel Müzik Başkanı Ole Oberman “TikTok’ta müzik tutkunlarına ulaşarak sanatçıları ve söz yazarlarını desteklemeye UMG ve UMPG ile devam etmekten heyecan duyuyoruz” diyerek platformun liste başı şarkıların belirlenmesinde önemli bir itici güç olacağını düşündüğünü açıkladı. 

 

UMG’de Dijital Strateji Başkan Yardımcısı Michael Nash ise “UMG ve TikTok, yeni müzik deneyimleri ve özellikleri geliştirmek ortak hedefi ile iddialı deneyimleri, yenilikçiliği ve işbirliğini teşvik etmek için artık her zamankinden daha yakın çalışacak” dedi.

Yazarın Son Yazıları
Yazarın En Çok Okunan Yazıları