Facebook ve Instagram ücretli üyeliğe geçer mi?
Bence geçecek. Belki kısa, belki de orta vadede ama geçecekler. Çünkü kullanıcılar artık içerik görmekten ziyade reklam görmeye başladılar. Eğer Facebook ve Instagram'da aktif üyeliğiniz varsa mutlaka siz de fark etmişsinizdir.
Gidişat bu yönde. Zira kullanıcılar takip ettikleri sayfalardaki paylaşımların yerine sponsorluğu girişleri daha sık görüyorlar. Sürekli ve düzenli sponsorluğu girişlere maruz kalındığı için Instagram’da akışlar takip edilmiyor. Onun yerine kullanıcılar hikâyeleri izlemeyi tercih ediyor.
Hikâyelerde de sponsorlu girişler var. Fakat akışa göre geçişler daha seri olduğu için kullanıcılar Instagramın bu özelliği kullanıyorlar.
Facebook ise tam tersi. Hikâyelerdense akış daha fazla ön planda. Nedeni ise belli; hikâye uygulamasını ilk ortaya koyan Instagram oldu.
Kabul ediyoruz. Facebook ve Instagram küresel bir pazar. Çok fazla alıcı ve satıcı var. Üstelik istediğiniz bölgede, dilediğiniz hedef kitleye ulaşmayı sağlıyor.
Bırakın profesyonel sosyal medya danışmanını, aktif sosyal medya kullanıcısı bile, ister işletmesi ile isterse de bireysel olarak ticaretle uğraşan kişilere; “Facebook ve Instagram’a sponsorlu giriş yapsana.” diyerek tavsiyelerde bulunuyor.
Evden arabaya, özel dersten kişisel markalamaya kadar neredeyse herkes Facebook ve Instagram’da sponsorlu giriş yapıyor.
Hal böyle olunca, kullanıcılar yoğun reklam altında kalıyor. İşte bu nedenlerden dolayı ileri süreçlerde Facebook ve Instagram’ın bireysel kullanıcılara ücretli versiyon sunacağını düşünüyorum.
Bu fikrim tamamen bağımsız ve kişisel ön görülere dayanıyor. Sadece içerik görmek isteyen, reklamların çokluğu ve sürekliliğinden dolayı uygulamalarda daha az vakit geçirme başlayan ciddi bir kesim var. Onları elde tutma isteği günümüzde daha da belirgenleşti.
Görüşüm bu yönde. Elimizde de YouTube gibi önemli bir referans var. YouTube Premium adının verildiği uygulamada kullanıcılar reklamlara maruz kalmadan videoya hemen başlayabiliyor ve kesintisiz izleyebiliyor.
Hatta YouTube kullanıcılarını Premium aboneliğe çekebilmek için bolca reklam veriyor. Üstelik öğrenci, aile indirimleri gibi fiyat kolaylığı da sağlıyor.
YouTube Premium Türkiye’de erişime açıldığında birçok kullanıcı; “Olur mu canım? Ona para mı verilir!” şeklinde sitemde bulunmuşlardı. Ancak reklam sayılarının ve sürelerinin artması ile birlikte kullanıcılar ücretli versiyona geçtiler.
YouTube bu sayede kesintisiz iletişim sağladı. Ücretli aboneliğe geçenlerin rahatladıklarına inanılıyor. Kullananların, geçiş noktasında kullanmayanları teşvik ettiğini de söyleyebilirim. Üstelik abonelik ücreti ile yeni kazançlar da sağlanıyor.
Şimdi ise sıra Facebook ve Instagram’da. Belki işin arka planında bu konuşuluyor olabilir, bilemiyorum. Facebook ve Instagram kullanıcı sayıları dünyada sürekli artıyor. We are social verilerine göre (Ocak, 2021) dünya çağında en çok kullanılan sosyal medya ağları sırasıyla; Facebook, YouTube, Whatsapp, FB Messenger ve Instagram.
Bu listede Whatsapp uygulama esnasında hali hazırda sponsorlu almıyor. YouTube ücretli versiyonunu kullanıyor. FB Messenger, sponsorlu girişlerde Facebook ve Instagram’a göre daha az.
Geriye Facebook ve Instagram kalıyor. Bu iki uygulamada reklam yoğunluğu daha da artacak. Çünkü talep çok fazla. Dolayısıyla Facebook ve Instagram böylesine bir reklam yoğunluğunun içerisinde kalmak istemeyen kullanıcılarının ücretli versiyonlara geçebileceğine inanıyorum. Bakalım ilerleyen günlerde ne göreceğiz?