Dolar $
32.57
%0.08 0.02
Euro €
35.03
%0.6 0.21
Sterlin £
40.76
%0.29 0.12
Çeyrek Altın
3978.91
%0.53 20.78
SON DAKİKA
Son Yazıları

Baidu sürücüsüz taksi hizmetine başladı

30 Mar 2021

Baidu, Çin'in otonom taksi hizmetini yolcularına parayla sunmaya hazırlanan ilk şirketi oldu. Ülkenin en büyük yapay zeka firması olan Baidu, kuzey Çin eyaleti Hebei'nin Cangzhou kenti yetkililerinden bu alanda faaliyet gösterme ruhsatını aldı.

Baidu, bundan böyle 35 araçlık filosunun akıllı ulaşım hizmetlerini sunmaya hazır olduğunu ve müşterilerinin ödeme yapmalarını sağlayacak değişik mekanizmalar üzerinde araştırmalar yaptığını duyurdu.

Cangzhou, sürücüsüz taksi sektörüne yolculara ücret karşılığı hizmet verme politikalarını açıklayan ilk Çin kenti olacak. Bu, Baidu’ya göre, ülkenin teknolojik gelişiminde önemli bir gelişme oldu. Baidu, Apollo Go adını verdiği robotaksi (otonom taksi) hizmetini Cangzhou'da 2020 yılının ağustos ayında başlatarak, insanlara bu tür bir taksi ile bedava seyahat için akıllı telefonlarıyla rezervasyon yapma olanağı sağlamıştı.

ABD’de yola çıkacak 

 

Baidu'nun robotaksi hizmeti, Cangzhou'dan başka Beijing'de ve merkez Çin eyaleti Hunan'ın Changsa kentinde de mevcut. Şirket söz konusu hizmeti üç yıl içinde 30 Çin kentinde yaygınlaştırma niyetinde olduğunu açıkladı. Baidu, Cangzhou kentinden ayrıca 10 araç için sürücüsüz test izni de sağladı. Kanuna göre şirketler, Cangzhou'dan bu alanda kalifikasyon elde etmek için, güvenlik şoförü eşliğinde otonom olarak 50 bin kilometre kazasız yol denemesi yapmak zorunda. Şirket, bu izinleri Changsa'dan Eylül 2020'de, Beijing'den de Aralık 2020'de almıştı. Aynı firma ayrıca Birleşik Devletler'in Kaliforniya eyaletinde de sürücüsüz testler gerçekleştirme de izni alındı.

Şirket, otonom araç sektörüne 2013 yılından beri yatırım yapıyor. Apollo Go hizmeti, otonom sürüş alanında dünyaya açık ilk platform olup 210 partneri, dünya çapında 56 bin geliştiricisi 700 bin açık kaynak çevrimiçi hattı var. Şu anda Baidu'nun Apollo Go filosu 500 araçtan oluşuyor ve dünyanın 30 kentinde açık yolda testler gerçekleştirerek toplamda 7 milyon kilometreden fazla yol yaptı. Apollo Go Çin'de 214 adet otonom sürüş ruhsatı aldı, bunlardan 161 adedi yolcu taşıma iznine sahip.

Yapay zeka konusunda ABD meydan okuma

Çin, yapay zekâ teknolojisinde Amerika Birleşik Devletleri’yle yarışa girdi. Wall Street Journal'ın haberine göre Çin, Beijing'deki son siyasal doruk buluşmasında yeni bir beş yıllık plan sunarak ve bu çerçevede yapay zeka alanında yeni çalışma ve projelerin geliştirilmesini hedefledi. Çin'deki doruk toplantısından çıkan raporda, ülkenin, laboratuvarlar kurarak yapay zeka, biyoteknoloji, yarı iletkenler ve kuantum informatiği gibi alanlarda araştırma ve eğitim programlarını teşvik edeceği açıklandı.

Öte yandan Çin, daha önceden de her türlü korsanlığa karşı dayanıklı bir kuantik bilgisayar yapmış; bu bilgisayarın da yeni kuşak bir teknoloji sayesinde elektronik mesajlar ve video çağrıları gönderme kabiliyetine sahip bulunduğu bildirilmişti. Bu teknolojide esas olarak uydu kullanımına ve kuantum informatiğine dayalı.

Son yıllarda yapay zekâ Çin’in üzerinde özellikle durduğu konulardan biri. Çin Hükümeti ZTE şirketine, ulusal teknolojilerini besleyebilecek ve her konuda ABD'ye bağımlılığı ortadan kaldıracak bir ulusal yapay zekâ yaratma görevini vermeyi de planlıyor. Buna ek olarak Huawei’de, ülkeye akıllı telefon ve bilgisayar gibi teknolojileri geliştirmede ve ilerletmede katkıda bulunmak üzere beş yıllık planın gündemine kaydedilmiş durumda.

Porsche hangi ülkede satışlarını arttırdı?

Porsche’nin küresel satışları 2020 yılında yüzde 3 düşüş yaşadı. Markanın 2020 yılında sattığı araç sayısı 272 bin adet oldu. Satışlarda yaşanan küresel düşüşe karşı  Porsche’nin satışını artırdığı tek ülke Çin oldu. Lüks markanın Çin’de gerçekleştirdiği satışlar yüzde 3 düzeyinde artış gösterdi.

Salgından etkilenen Porsche’nin 2020’deki satış karı, 2019’a göre 220 milyon euro düşüşle 4,2 milyar euro olurken, satış getiri oranı ise yüzde14,6 oldu. Porsche, Volkswagen Grubu’nun geçen yılki net karının neredeyse yarısına katkıda bulundu.

Elektrikli Taycan modeli en popüler spor otomobili 

Öte yandan Porsche, 2021 için stratejik satış geri dönüş hedefinin yüzde 15 olduğunu açıkladı. Satışlar bir önceki yıla göre yüzde 3 düşmesine rağmen, Taycan ve Cayenne gibi yüksek değerli ürünler, Porsche’nin 2020’de 28,7 milyar euroluk yeni bir gelir rekoru elde etmesine yardımcı oldu ve 2019’a göre yaklaşık 100 milyon euro artış sağladı.

Porsche 134 satış noktası aracılığıyla Çin’e 88 bin 968 yeni otomobil teslim ederken yıllık yüzde 3’lük bir artışla Porsche’nin küresel satışlarının yüzde 33'ünü oluşturdu.  Porsche’nin tamamen elektrikli ilk spor otomobili Taycan, 2020’de sınıfının en popüler elektrikli spor otomobili yaptı.

Philips’ten şok satış

Hollandalı Philips Grubu, ev aletleri bölümünü Çinli yatırım fonu Hillhouse Capital’e sattı. Şirketten yapılan açıklamaya göre, elektrik süpürgesi, kahve makinesi gibi cihazları üreten bölüm için Hillhouse, Philips’e 3,7 milyar avro ödeyecek.

Philips bu satıştan vergi ve diğer masraflar sonrasında 3 milyar avro civarındaki bir para kazanacak. Bu miktarın dışında Hillhouse 15 yıl içinde gruba lisans bedeli olarak da 700 milyon avro ödeyecek. Tüm yasal süreçlerin tamamlanmasının ardından devir işleminin bu yılın üçüncü çeyreğinde tamamlanması bekleniyor.

Sadece tıp teknolojisine yoğunlaşacak

Hollandalı şirket, ev aletleri bölümünü satma niyetini geçen yıl açıklamıştı. Tamamen tıp teknolojisi ile diş fırçası ve traş makinesi gibi kişisel bakım ürünlerinde yoğunlaşma hedefinde olan Philips, bugünkü büyüklüğüne ampul, televizyon cihazı, elektrik süpürgesi, traş makinesi sayesinde gelmişti.

Hillhouse Capital, bu alışveriş sonrasında 15 yıl boyunca Philips markasıyla küçük ev aletleri üretip satacak. Şirket, Philips marka ürünlerle yeni piyasalara da açılma hedefini gerçekleştirmeye çalışacak.

Covid-19 aşısı olana market kuponu 

Beijing’in 2 milyon nüfuslu Daxing banliyösü, organize ettiği bir kampanya ile, COVID-19 aşısı olanlara süpermarkette ve AVM'de yapacakları alışverişlerde kullanmak üzere hediye çekleri vermeye başladı. Çin’de, koronavirüse karşı aşılanmayı teşvik için ilginç uygulanan bu kampanyada aşı olanlara süpermarkette kullanabilecekleri kuponlar hediye ediliyor.

8 yuan (1 avro) ve 30 yuan (3,88 avro) tutarındaki kuponlar süpermarkette geçerli olup ikinci doz COVID-19 aşısını yaptıran herkese dağıtılıyor. Çin medyası, Daxing'in başlattığı kampanyaya “Şırınganızı ödüllendiriyoruz!” adını verdi.

Aynı kaynaklara göre, söz konusu kampanyanın bütçesi 25 milyon avroyu aşıyor. Resmi veriler, Daxing’de yaşayan 18 yaş üstü kişilerin yüzde 73’ünden fazlasının bugüne kadar en az bir doz aşı yaptırmış. Hedef ise, nüfusunun yüzde 40 kadarını temmuz sonundan önce koronavirüse karşı aşılamak. 

Analiz sitesi “Our world in data” verilerine göre, en son nüfus sayımının yapıldığı 2010 yılında 1,33 milyarı aşkın olan toplam ülke nüfusuna, 20 mart itibarıyla 74,96 milyon doz COVID-19 aşısı uygulandı.

  

The Lancet dergisi Rekombinant’a onay verdi

COVID-19’a karşı geliştirilen ve acil kullanım onayı verilen rekombinant protein alt birim aşısının 1. ve 2. faz klinik deneylerine dair veriler aşının güvenli olduğunu gösterdi. Dünyaca ünlü tıp dergisi The Lancet’te yayımlanan veriler, Çin’de acil kullanım onayı alan söz konusu rekombinant protein aşısının birinci ve ikinci faz klinik deneylerine katılan gönüllülerin yüzde 97’sinin vücudunun üç doz aşının ardından virüsü nötralize edici antikorlar geliştirdiğini gösterdi.

Çin Bilimler Akademisi Mikrobiyoloji Enstitüsü ile Anhui Zhifei Longcom şirketi tarafından geliştirilen aşıya 10 Mart’ta acil kullanım onayı verilmişti. Aşının Çin’de yürütülen klinik deneylerine yaşları 18-59 arasında değişen 950 gönüllü katıldı. Deneylerde yan etkiler, ciddi yan etkiler, antikor titresi, nötralize edici antikor titresi ve antikor dönüşüm oranı gibi bakımlardan aşının güvenliği ve etkinliği analiz edildi.

Yapılan değerlendirme sonuçlarına göre, aşı kaynaklı ciddi yan etkilere rastlanmazken, iki doz aşı yaptıran gönüllülerin yüzde 76’sının, üç doz aşı yaptıran gönüllülerin de yüzde 97’sinin vücudunda nötralize edici antikorlar oluştu. Aşının üçüncü aşama klinik deneyleri, Özbekistan, Endonezya, Pakistan ve Ekvador’da uygulanmaya devam ediliyor.


Yazarın Son Yazıları
Yazarın En Çok Okunan Yazıları