Sosyal medya danışmanlığı herkesin harcı değil!
Fark etmişsinizdir "sosyal medya danışmalığı" şirketinde, "sosyal medya uzmanı" ya da "dijital pazarlama uzmanı" olarak çalışıyorum, diyen biri(leri)ne sık rastlıyorsunuzdur.
Normal değil mi, diyeceksiniz. Sosyal medyanın dünyada gündem belirlediği, sadece Facebook’un 1,8 milyarlık günlük kullanıcı ile dünyanın Çin ve Hindistan’dan sonra en kalabalık nüfusuna sahip olduğu, işletmelerin dijital yönelimlerinin arttığı, gelecek dünyanın orada var olacağına inanıldığı, sanal ile reel dünyanın yer değiştirmesine ramak kaldığı bir ortamda çok fazla sosyal medya danışmanlığının olması gayet normal.
Ama her köşe başında sosyal medya danışmanlıklarının açılması, izlediği birkaç video ile kişinin kendisini mesleki olarak sosyal medya uzmanı olarak tanımlaması, bu zamana kadar sadece kendi sosyal medya hesaplarını kullanan birinin çıkıp dijital pazarlama alanında çalışıyorum, demesi hiç normal değil.
Hayatın gerçeklerinden biri olan ve geleceğin oracıkta bizi beklediği sosyal medya ve dijital pazarlamanın içinin bu kadar kolay boşaltılması kabul edilir değil. Üzerine işletmelerimizin bu kişi ya da kurumlarla çalışması, onlara fırsat vermesi ve daha da önemlisi güvenmesi hem yaşanan sorunu büyütüyor hem de güzel bir gelir kapısı olarak görülen danışmanlık şirketlerinin sayısını arttırıyor.
Sosyal medya danışmanlığı; işletmenin ya da kişisel markalama çalışması yapan kişinin hesaplarından paylaşım yapmak, gelen mesaj ve yorumlara cevap vermek, güzel bir içeriği sponsorlu girip takipçi kazanayım, hatta vereyim parasını takipçi ve beğeni satın alayım denilmeyle olacak iş değil. Zaten bütün bunların yarısını yapay zekâ tek başına yapıyor.
Sizler de, sosyal medya danışmanlık şirketlerinin web sitelerini ziyaret etmişsinizdir. Genelde yapılacak olan hizmetleri paket halinde sunuyorlar. Paketleri incelediğinizde günde, haftada, ayda belirli sayıda paylaşım yapılacağı, rakip analizi, raporlama, metin üretme olduğunu görürsünüz.
Sadece bu paketleri incelemek bile işin ne kadar basit ve pazarlamanın hiç sevmediği standardizasyon ile yapıldığını anlamamıza yetiyor. Bu işte en büyük yanılgıya düşen mikro, küçük, orta ölçekli ve kurumsal olmayan büyük işletmeler.
Peki, gerçek bir profesyonelden sosyal medya danışmanlığı almak isteyen bir işletme, hangi hizmetleri sunan danışmanlıklar ile çalışmalı?
Öncelikle yapılan işin çıtasını ve özünü pazarlamanın oluşturduğunu bilmek gerekiyor. Sosyal medya her ne kadar bir iletişim aracı olarak kabul edilse de, işletmeler tarafından kullanılmaya başlandığı andan itibaren sosyal medya bir pazarlama iletişim aracına dönüşmektedir. Ve reel dünyadaki yapılan pazarlama çalışmalarının sanal âleme taşınması esastır. Yani pazarlama araştırması, tüketici davranışları, tüketim alışkanlıkları, marka yönetimi ve satış stratejileri alanları devreye girmektedir. Net bir ifade ile pazarlama felsefesine ve paradigmasına sahip olmayan birisi sosyal medya uzmanı olamaz. İleride olabilmesi için kendisine pazarlama deneyimi oluşturmalıdır.
Eleştirdiğim bazı sosyal medya danışmanlıkları yorumlara ve mesajlara cevap verirken. Profesyonel danışmanlıklar yapılan yorumlar ve gönderilen mesajları içerik analizi ile çözümleyerek tüketicinin markaya olan bağlılığını, güvenin ve algısını ölçmektedir. Duygusal atıflar ile hangi tüketicinin müşterisi olup olmadığı analiz ediliyor. Bu kişi bizim tüketicimiz olamaz, deyip reklamlarını onun karşısına çıkartmayan programları kullanıyorlar. Bunları yapan kaç tane şirket tanıyorsunuz? Bir düşünün, derim.
İçerik üretmek, demek güzel bir görsel hazırlayıp onu paylaşma anlamına gelmez. Daha doğrusu bununla kalmaz. Bir reklam filminde saliseler içerisinden onlarca, yüzlerce mesajlar verilmektedir. İlmik ilmik işlerler. Saliseye bile yüz mesaj yüklenirken, kalıcı bir görsele kaç mesaj yüklenir? Binlerce.
Sosyal medya danışmanlığı ya da uzmanlığı bir popüler kültür aracı veya söylemi değildir! Hele bir de yeni bir pazar hadi biz de girelim, denilecek bir alan hiç değildir! Sosyal medya danışmanı, müşterinin yüzünü görmeden, sesini duymadan işletmeye karşı güven kazandıran ve ilişki kuran kişidir. Paketlerde sunulanlarla hem markalama yapalım, hem algı yönetelim hem de satışları arttıralım. Sizce bu iş bu kadar basit mi? Bence değil.