Dolar $
32.57
%0.08 0.02
Euro €
34.91
%0.26 0.09
Sterlin £
40.65
%0 0
Çeyrek Altın
3964.26
%0.16 6.32
SON DAKİKA
Son Yazıları

Kasımda tüketim başkadır: İndirim avcıları pusuda

06 Kas 2020

2001 yılında vizyona bir film girmişti. Adı: Kasımda aşk başkadır. Bu filmden sonra Kasım ayına aşk vurgusu yapıldı. Sosyal medya ahalisi her yılın Kasım ayının ilk gününde aşk temalı paylaşımlar yapmaya başladı. Kasım aşk ile anılır oldu. Kasım ayı aşk ayı diye, Kasım'da evlenmek isteyenlerin sayısı arttı. Eylül'ü kendi haline bırakmayıp, mistik bir hava yüklemeye çalıştığımız gibi, Kasım ayının aşkın tezahürü olması için mücadele ettik. Sadece bir film isminden yola çıkarak.

Ancak Kasım, son yıllarda sanıldığının aksine aşkı değil tüketimi getiriyor insan hayatına. Çünkü Kasım ayı iki küresel indirim gününü tüketicilerin hayatına dâhil etti. 

11.11 ve Black Friday. 

Ama nasıl bir dâhil etme. Bana kalırsa bugünler tüketimin en önemli ritüeli oldu. Yani Kasım ile gelen aşk değil indirim günleri. 

Küresel indirim günlerinin kitlelerce öğrenilmesinden ve deneyimlenmesinden dolayı, Kasım ayına yaklaşıldığında sıklıkla Black Friday hangi gün, diye soranların seslerini sıklıkla duyuyoruz. 

Sadece bugünlere özel, tüketicilerde tutum ve davranışlar değişmeye ve bunlar da iyiden iyiye kendini göstermeye başladı. Bu dönemlere ilişkin bırakın istatistik takip edeni, istatistik oluşturan tüketiciler bile var. 

Hedefe kitlenmiş, siperden çıkmaya hazır bir tüketici kitlesi var. Bu tüketicilere isim dahi verildi. Black Friday müşterileri/ avcıları. 

İndirim avcıları bugünleri bekliyor. Hazırlıklarını ya tamamladılar ya da tamamlayacaklar. Tüketiciler satın almayı arzuladıkları ve planladıkları ürünleri belirledi. Dönemsel fiyatlarını not aldı. Avcılar önce, eski fiyat ile indirim günü fiyatının kıyaslamasını yapacak, satın almayı bundan sonra gerçekleştirecek.

Bakın, tüketicinin bu noktada izlediği strateji diğer satın alma eylemlerinden farklı. Tüketici süreci stratejik bir biçimde kuruyor ve yönetiyor. Daha da planlı gidiyor. Çünkü tüketici tarafından büyük indirim ile satın alınan bir ürünün onda uyandırdığı değer, arzuladığı ürüne sahi olma ya da elde etme değil. Tamamen, kendisinin akıllı olduğunu bu yolla ispat etmek. 

Bu cümlemden sonra dikkat edin, bazı tüketicilerin ağzından; bunu Black Friday gününde, şu fiyata aldım, der. Ve karşıdan büyük oranda takdir bekler. Genelde de gelir. Bu diyaloğun sonunda, tüketici kendini farklı ve tabi ki akıllı hisseder. 

Ayrıca tüketicinin kalıplaşmış satın alma davranışlarında da bir değişiklik görüyoruz. Küresel indirim günleriyle beraber plansız ya da anlık satın alma davranışlarında azalmalar meydana geldi. Burada bahsi geçen azalma, TV, bilgisayar, mobil phone gibi özellikle teknolojik nitelikteki ürünlerde gerçekleşiyor. Aslında bir yerden eleştirilen bugünler, diğer taraftan planlı ve organizasyonel bir satın alma sürecini doğurdu. 

Tüketici kendisi için zaruri ihtiyaç olarak gördüğü ve kullanım aciliyeti olmayan ürünlerde, bugünleri bekliyor. Bu da tüketicinin kendine geliştirdiği bir satın alma stratejisi. Bunu benimseyen ve uygulayan tüketici kitlesi arttı. İşte bu yüzden tüketicileri erkenden çekebilmek için 11.11 ve Black Friday günlerinden önce indirimler peş peşe geliyor. 

Küresel indirim günlerinin pandemi döneminde yaşanacak olmasından dolayı bazı durumlar yaşanacaktır. Ve bu durumlar karşısında tüketiciler şu şekilde karşılık verecektir. 

Yoğunluğun getirdiği aşırı yüklenmeden dolayı çevrimiçi sitelerde yavaşlamalar yaşanacaktır. Özellikle ödeme ekranında donmalar olabilir. Tüketici yavaş hareket eden sitedense daha hızlı olana yönelecek. Yukarıda dediğim gibi zaten tüketicinin elinde liste var. 

Teslimat bir diğer sorun. Gecikmeler yaşanacaktır. Aşmak için önden anlaşmalar yapılacaktır. Tüketicinin en uygun fiyat baremi kadar dikkat edeceği nokta, teslimat süresi olacak. Artık tüketicinin beklemeye vakti yok. Çünkü sahip olma iş güdüsü daha baskın.

Kasımda aşk başkadır, güzel bir filmdi. Ama Kasım ayının yeni ve belki de ebedi sahibi tüketim olacaktır. Ve artık kasımlar bir tüketim ritüeli olarak kalacaktır. Değişir mi, bilmiyorum. Fakat tüketici indirimleri çoğunlukla sever.

Yazarın Son Yazıları
Yazarın En Çok Okunan Yazıları