Dijital müzik platformlarının gözü Çin pazarında
Dijital müzik platformları Batıda yavaş yavaş penetrasyonlarını doyum noktasına getirdikçe yeni Pazar arayışlarına da başladı. Bu yeni pazarların başında da yaklaşık nüfusu bir buçuk milyara doğru ilerleyen Çin müzik pazarı oldu.
Çin’in Pazar rakamları incelenediğinde bu alanda bazı fırsatların olduğunu görüyoruz. Ülkedeki müzik platformlarının nüfuz oranı yüzde yetmişlerde ama ödemeli aboneliklerin kullanım oranı sadece % 8. Buna rağmen 2020 yılı için gelirlerin % 30,5 oranında büyüyeceği iddia ediliyor. Statista verilerine göre, 2019 yılında 1.6 milyar dolar olan yıllık gelir 2023 yılında dört kat artışla 6.5 milyar dolar seviyelerine çıkacak. Bu Çin pazarının öneminin tüm oyuncular için artacağının dair bir umut. Ancak, Çin Hükümeti tarafından Batı kaynaklı platformlara getirilen yasaklar ve kısıtlamalar bu platformların moralini bozuyor. Spotify, Deezer, Soundcloud, YouTube ve Facebook gibi platformlar Çinde kullanılamıyor. Çin’in kendine özgü bir sosyal mecrası ve yine kendine özgü müzik platformları var. Uluslararası internet servislerinin yer almadığı Çin’de Google yerine Baidu, Facebook yerine QQ, Amazon yerine Alibaba, Whatsapp yerine WeChat hizmet vermektedir. Çin’in video paylaşım sitesi ise Kuaishou. Küresel adı Kwai olan servisin günlük 200 milyondan fazla aktif kullanıcısı var ve 13 milyar orijinal kısa video arşivi ile destekleniyor.
Bir tek Apple Music var
Batı menşeli mecralar Çine giremezken Apple Music çok başarılı bir atak yaparak 2015 yılında Çin Müzik Pazarına girmeyi başardı. Spotify , Deezer ne yapar bilemem ama aynı şans Fizy gibi Türk dijital müzik platformları içinde geçerli. Fizy’nin küreselleşmesi adına Çin pazarına girmeyi denemesi büyük bir fırsat olacaktır.
Batılı dijital platformlar ve müzik üreticileri Çin’e direkt girmek yerine farklı bir yolu denediler ve ortaklık anlaşmaları yapmaya başladılar. Böylece ülkedeki oyuncularla işbirliği yoluna gittiler. Universal en büyük yerel oyuncu olan Tencent ile anlaşmasını yenilerken bir de ortak yapım şirketi kurdu. BMG ise Alibaba ile işbirliği yaparken Sony ile Tencent stratejik bir dağıtım anlaşması imzaladılar.
En büyük sıkıntı kültürel farklılık
Her ne kadar batılı dijital müzik platformları bu pazara girmek için uğraşsa da onları aslında çok önemli zorluklar bekliyor. Bunların başında kültür farklılığı ve dil geliyor. Çin kültür olarak çok farklı bir kültüre sahip. Batı ile alakası yok. Kullandığı dil ve edebiyatı da öyle. Yabancı dil oranı gençlerde yükseliyor ama yinede oraya girmek içişn yerel dili kullanmak lazım. Çin’de var olan farklı diller ve lehçelerin hepsi için üretim yapmak çok zor olsa da, pazarı bilenlerin söylediğine göre Mandarin dili yeterli olabiliyor. Bu karmaşık pazarda yer alabilmek için kurulmuş bir çok ajans bulunuyor. Bunlar çeviri yapmaktan sosyal medya kullanmaya, ana akım medya röportajlarından konser organizasyonuna kadar bir çok konuda hizmet veriyorlar.
Alternatif iş birliği önerileri
Mesela, Shawn Mendes ve Imagine Dragons’la çalışan East Goes Global isimli firma bunlar arasında yer alıyor. Verdiği hizmetler arasında çeviri, stream platformlarında yer bulmak, ticari emtia satışı, yerel konser ve turne anlaşmaları yapmak var. Billboard dergisinde yer alan bir habere göre Mendes’in Ekim ayında çıkan Wonder isimli yapıtı için yapılan sosyal medya kampanyasından 48 saat sonra 3 milyon takipçiye ulaşılmış. Outdustry isimli müzik servisi ise sosyal medya kampanyaları ile A&R çalışmaları yapıyor. Firma sosyal medyanın gerekli ama yeterli olmadığı görüşünde. Bu nedenle uluslararası isimlerle yerel sanatçıların birlikte performansları gibi uygulamalar ağırlık veriyor. Dua Lipa’nın Çin’li şarkıcı-aktör William Chan ile yaptığı ortak performans bu yaklaşımın örneklerinden birisi. Bu şirketlerle iş birliği anlaşmaları yaparak yavaş yavaş pazara girilebilir. Kolay değil ama imkansız da değil.
++++
Asya Kalkınma Bankası’ndan 9 milyar dolarlık aşı programı
Asya Kalkınma Bankası’nın (ADB), APVAX adlı 9 milyar dolar tutarında bir aşı programı başlattığı açıklandı. ADB’den yapılan açıklamada, söz konusu aşı programının, bankanın üyeleri arasındaki gelişmekte olan ülkelerin güvenli ve etkili Covid-19 aşılarına hızlı ve adil şekilde erişebilmesine yardım sağlamayı amaçladığı bildirildi.
Bunun yanında, ADB’nin COVAX dâhil olmak üzere, aşı dağıtımıyla ilgili projelere Dünya Bankası ve Dünya Sağlık Örgütü ile birlikte finansman sağlayacağı duyuruldu. ADB Başkanı Masatsugu Asakawa, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, aşı programının, banka üyesi gelişmekte olan ülkelerin zorlukların üstesinden gelmelerine, salgınla mücadelede başarı yakalamanın ve ekonomik toparlanma sağlamalarına destek olacağını da belirtti.
+++++
Türk bekarlara duyuru: Çin’de 240 milyon bekar var
Çin Sivil İşler Bakanlığı tarafından açıklanan verilere göre, Çin’deki bekar nüfus 240 milyona yükseldi. Bakanlığın açıklamasındaki veriler ayrıca, 77 milyon yetişkinin tek başına yaşadığını gösterdi. “Bekarlar topluluğunun” giderek büyümesi ve Covid-19 pandemisinden dolayı birçok restoranın sadece eve servis yapması, “tek kişilik yemek” ekonomisindeki büyümeyi de hızlandırdı.
Çin’de “tek kişilik yemek” olarak isimlendirilen paket yemekler, normalde restoranlarda kalabalık grupla yenebilecek yemeklerin, küçük porsiyonlarla ve pakete ilave edilen araçlarla evlerde de tüketilmesine imkan tanıyan yeni bir trend. Geç saatlere kadar çalışıp, mesaiden sonra arkadaşlarıyla buluşmaya vakit bulamayan ve kalabalık grupla yenen hotpot gibi yemekleri yiyemeyen gençlerin son yıllarda bu yöndeki talepleri “tek kişilik yemek” ekonomisinin büyümesine neden oldu.
Tek kişilik yemek ekonomisi yüzde 30 arttı
Söz konusu yemekler arasında en çok sevilenler ise “kendi kendine ısınan yemekler”. “Kendi kendine ısınan yemekler”, büyük gruplarla yenen yemeklerin, evde sadece bir veya iki kişi için hızlıca hazırlanmasını mümkün kılan ve gerçekten de kendi kendine ısınan hazır yemek paketlerine verilen genel isim.
Çin’in en büyük e-ticaret platformu tarafından açıklanan verilere göre, “tek kişilik yemek” ekonomisinin potansiyelinde geçen yıldan bu yana çarpıcı bir büyüme yaşanıyor. “Tek kişilik yemeklerin” bu platformdaki tüketiminin, geçen yıl önceki yıla göre yüzde 30 arttığı ve salgın gibi nedenlerden dolayı bu yıl da artmaya devam ettiği ifade ediliyor.
++++++
4 Afrika ülkesi yöneticisi bir araya geldi
Çin-Afrika Ülkeleri İşbirliği Forumu kapsamındaki üst düzey yetkililer toplantısı geçtiğimiz hafta Beijing’de düzenlendi. Toplantıya, 54 Afrika ülkesinin hükümet birimlerinden üst düzey yetkililer ve Çin’deki büyükelçileri dahil 200 kişi katıldı. Çin Dışişleri Bakan Yardımcısı Deng Li toplantının açılışında, Çin ve Afrika ülkelerinin, çok taraflılık temelinde müşterek kalkınma için kader ortaklığı oluşturması gerektiğini belirtti.
Çin Ticaret Bakan Yardımcısı Qian Keming, toplantının kapanışında, Çin-Afrika Ülkeleri İşbirliği Forumu kapsamında Beijing Zirvesi’nin düzenlendiği 2018 yılından bu yana geçen iki yılda, zirvede varılan uzlaşıların çoğunun yerine getirildiğini ve Çin’in Afrika ülkeleriyle ilişkilerini daha da sıkılaştırmaya hazır olduğunu ifade etti.
Çin-Afrika Ülkeleri İşbirliği Forumu’nun başkanlığını üstelenen Senegal’in Beijing Büyükelçisi Mamadou Ndiaye, Afrika ülkeleri ve Çin arasındaki işbirliğinin Güney-Güney İşbirliği modelinin iyi bir örneğini teşkil ettiğini, iki tarafın daha adil bir uluslararası düzen için ortak çaba harcaması gerektiğini belirtti.
Afrikada bir şeyler oluyor. O kıtada Çinin inanılmaz büyük yatırımları var, madenler başta olmak üzere çok büyük kaynaklar ve Afrika kıtasındaki ülkeler Çini çok seviyor. Bu durum belki şu an için önemsiz gibi ama gelecekte ABD ile Çin arasında ki küresel ekonomik savaşta bu Afrika yatırımının çok önemli bir faktör olacağını düşünüyorum.
+++++
Araplar Sinopharm’ın aşısını da onayladı
Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Çinli şirket Sinopharm’ın geliştirdiği Covid-19 aşısının yüzde 86 oranında etkili olduğunu açıklayarak aşının resmen tescillendiğini duyurdu. BAE Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, üçüncü faz klinik denemelerde yapılan analizlerde Sinopharm’ın geliştirdiği aşının virüse karşı yüzde 86 etkili olduğunun tespit edildiği bildirildi.
Açıklamada aşının yüzde 99 nötralize edici antikor serokonversiyon oranına sahip olduğu belirtilerek, hafif ve ağır vakaları önlemede yüzde 100 etki gösterdiği aktarıldı. Sağlık Bakanlığı’nın açıklamasında, aşının ara faz analizinde ciddi bir güvenlik endişesine rastlanmadığı da kaydedilirken, ülkedeki klinik denemelere 125 milletten 31 bin gönüllünün katıldığı bilgisi paylaşıldı.
Katılımcılarda görülen yan etkiler, kaç gönüllüye aşı verildiği ve kaç gönüllünün plasebo aldığına ilişkin ise herhangi bir bilgi verilmedi. BAE, temmuz ayında Çinli aşı üreticileri Sinovac ve Sinopharm’ın üçüncü faz klinik denemelere başlamış ve ülkede bazı gruplar için acil durumda kullanım izni eylül ayında verilmişti.
+++++
TikTok uzun video testine başladı
Sosyal medya danışmanı Matt Navarra kısa süre önce TikTok ile ilgili bir güncellemeyi Twitter üzerinden paylaştığı bir ekran görüntüsü ile duyurdu. Ekran görüntüsünde TikTok’un uzun video paylaşım testleri yaptığını duyurdu.
Matt Navara’nın TikTok’un masa üstü veya cep telefonu uygulamasından 3 dakikaya kadar video yüklenebilmesinde erken erişim hakkına sahip olduğunu belirtti ve “Denemek için uygulamanızın güncel olduğundan emin olun ve cihazınızdan uygulamaya veya tiktok.com’a bir video yüklemeyi deneyin” dedi.
YouTube’u zorlar
TikTok’un bu uygulaması şu an için deneme aşamasında. Şu an hale 60 saniyelik videolar yüklenebiliyor. Bu deneme aşaması biter ve eğer üç dakikalı videoların yüklenilmesine izin verilirse TikTok alternatif bir müzik platformu da olabilir. Üç dakika bir müzik ürününün paylaşılması, yüklenmesi için ideal bir süre. Kullanıcılar tıpkı YouTube’da olduğu gibi TikTok hesaplarından da bir video kanalı açabilir ve özellikle müzik alanında TikTok’un Youtube’a rakiop olmasına neden olabilir. Bu üç dakikalık video yükleme olayı çok önemli bir olay, TikTok bunu başarır ve altından kalkarsa Youtube’u zorlayabilir.