Covid-19'un Otomobil Satışlarına Olumsuz Etkisi Bitti

Covid-19 pandemisi nedeniyle tüm dünyada otomobil satışları sekteye uğradı. Otomotiv sektörü tüm dünyada çok ciddi bir durgunluk yaşadı.

Bunun üzerine Türkiye’nin de aralarında olduğu pek çok ülkede ikinci el otomotiv satışlarında patlama yaşandı, beraberinde tabii ki ikinci el otomobil fiyatları arttı. Özellikle 2020 yazına ikinci el otomobil fiyatlarında o kadar büyük bir artış oldu ki normal şartlarda 40 bin lira olan bir otomobilin fiyatı 70-80 bin liraya kadar çıktı. Türkiye’deki bu olayın en büyük nedenlerinden biride dövizde yaşanan çalkalanma oldu. Sıfır otomobillerin fiyatları öylesine yükseldi ki insanlar ister istemez ikinci el otomobil fiyatlarına rağbet gösterdi. Bu artan talepte ikinci el otomobil satışı yapanlar için fırsat oldu ve fiyatlar haksız yere arttı.

Çindeki otomobil piyasasında hareketlilik başladı

Kış ve ilkbahar döneminde Covid-19 nedeniyle otomotiv sektörü tüm dünyada sorunlar yaşadı. Ama nornalleşmenin başlaması ile beraber yavaş yavaş sektörde hareketlilik başladı. Bu hareketlilikte en büyük payı Çin yaşadı. Ülkede özel otomobil satışları, ağustos ayında, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8,8 oranında artış kaydetti. Özel Araç Üreticileri Federasyonu, ağustos ayındaki satışın Mayıs 2018’den beri görülen en yüksek artış olduğunu açıkladı. Geçtiğimiz ay içinde, Çin Özel Araç Üreticileri Federasyonu’nun rakamlarına göre, ağustos ayında toplamda 1 milyon 730 adet araç satıldı. Satışlar, bir önceki aya kıyasla da yüzde 6,5 kadar yükseldi.

Çin otomobil sektörü, Covid-19 salgını yüzünden ağır zarara uğramıştı. Salgının ve bulaşma sürecinin en yoğun olduğu şubat ayında, Çinliler hastalığa yakalanma korkusuyla evlerine kapandığında, araç satışları bir yıl öncesine kıyasla yüzde 80 oranında düşmüştü.

5G fırtınası büyüyor

Çinde bir yandan otomobil satışları artış yaşarken diğer yandan da 5G telefonlarda yok satmaya başladı. 2020 yılının ilk 8 ayında 93 milyon 679 bin 5G destekli cep telefonu iç piyasaya sürüldü. Bu rakam tüm cep telefonlarının yüzde 46,3’ünü oluşturuyor. 480 binden fazla 5G istasyonu kuran Çin her geçen gün 5G konusundaki yatırımlarını hızlandırıyor. Ülkede şu ana kadar satılan 100 milyondan fazla 5G destekli cep telefonuda satılmış bile. Öte yandan Akademisyen Wu Hequan, 5G’nin endüstriyel teknolojiler ve bilgi teknolojilerinin birleşmesinde rol oynadığını ve 5G ile kesinlikle hayal edilemeyecek yeni uygulamalar üretilebileceğini söylüyor.

---------

Hindistan’ın en büyük dijital müzik şirketine yeni ortak

Tencent, streaming hizmeti veren Hindistan servisi Gaana’nın üçte birinden fazlasını satın aldı. Müzik Analiz’in haberine göre Şu anda League of Legends ve WeChat gibi şirketlerin de sahibi olan Tencent böylece Gaana’nın % 34.44 hissesinin de sahibi oldu. Son dönemin gözde streaming servisi Gaana’nın 185 milyon aylık aktif kullanıcısı bulunuyor.

Şirketin %5.5’i çalışanlarının 

Hindistan müzik servisi Gaana tarafından yapılan açıklamada hissedarlarından 50 milyon dolar ek fon temin edildiği duyuruldu. Yeni fonlamanın en büyük payını, 40.84 milyon dolar, sağlayan Tencent  toplam desteğini 183 milyon dolara çıkarmış oldu. Şirketin değeri ise 550 milyon dolar. Gaana’nın % 5,5 hissesi ise çalışanlara ait. Yazılımı geliştiren ve Hindistan’da medya sektörünün en önemli iştirakı olan Times Internet ise % 60 civarındaki hissesiyle şirketin en büyük hisse sahibi.

TikTok’un rakibi Triller da Hindistan’ın önde gelen müzik streaming servislerinden JioSaavn ile sözleşme imzalamıştı. Facebook, Nisan ayında Hindistan’da bulunan Reliance Industries şirketinden % 9,99 oranında pay almıştı. Tüm bu gelişmeler Hindistan’ın müzik ve teknoloji pazarının küresel şirketlerin ilgisini çekmeye devam ettiğini gösteriyor.

--------

10 milyar dolarlık iki nükleer santra geliyor

Nükleer Santral yatırımlarına Çin’de katıldı. 10,2 milyar dolarlık bir yatırım projesini kabul eden ülke, şu an inşaat halinde olan bu proje ile beraber 2030 yılında dünyanın en büyük nükleer santralinin sahibi olacak. Şu an nükleer santral alanında dünyada ABD ve Fransa varken, Çin söz konusu yatırımı pandemi de yaşanan gelişmelerden sonra alma kararı aldığını açıkladı.  ABD ile arasında artan gergin atmosfer ve fosil yakıtlara olan bağımlılık bu yatırımların yapılmasına neden olan en büyük iki faktör olduğu açıklandı.

--------

Pandemi döneminde evden çalışma başarılı oldu

IAB Turkey “Covid-19’un Dijital Reklam Yatırımlarına Etkisi” başlıklı bir araştırma yaptı. Nisan- Haziran dönemine yapılan araştırmanın insan kaynakları bölümünde, çalışanların büyük bir oranda evden çalışma modelini benimsediği ortaya çıktı. Evden çalışma yönteminde iş yoğunluğunun arttığının da altını çizen çalışanların büyük bir bölümü,  süreç bittiğinde mekan bağımsız modeline uymak istediklerini belirtiyor.

Medya çalışanlarının pandemi döneminde yüzde 93’ü evden çalışırken, yüzde 76’ının iş yoğunluğu artmış. Araştırmanın en ilginç verisi ise çalışanların pandemi süreci bittiğinde yüzde 26’ının ofisten, yüzde 18’inin evden, yüzde 56’ısının ise hibrit modelle çalışmayı tercih ettiğini söylemiş. Yani çalışanlar ofise pek dönmek istemiyor.

-------

148 milyon euroluk uzay yatırımı

LandSpace tarafından üretilen ve şu an Beijing’te olan Akışkan yakıtlı ZQ 2 yılın ilk uçuşunu gerçekleştirmeye hazırlanıyor. 49,5 metre boyundaki ZQ 2, üretici firmanın verilerine göre, Çin’in Uzun Yürüyüş serisinden füzelerinin çoğunluğu gibi 3,35 metre çapında olup kalkışta 216 ton ağırlığa sahip olacak.

Çin Uluslararası Radyosunun haberine göre ZQ 2, 4 tonluk uyduları yeryüzünden 500 kilometre uzaklıkta eş zamanlı yörüngeye veya 6 tonluk bir uyduyu yeryüzüne 200 kilometre mesafedeki bir yörüngeye taşıma kapasitesinde olacak. LandSpace, ZQ 2 Programı’nı finanse edebilmek için ilk aşamada sayısı 10’u aşkın kamusal ve özel katılım fonundan  148 milyon Euro toplayarak, bir Çin özel uzay firması için tüm zamanların en yüksek finansmanını sağladı.