Detay_TFinans


Çinliler BMW'ye biniyor

2020 yılı otomotiv sektöründe felaket bir yıl oldu. Sıfır araç satışları pek çok ülkede sıkıntı yaşadı. Bu ülkelerden biri de Türkiye oldu.

Sıfır el otomobiller satılamayınca insanlar ikinci el otomobillere saldırdı. Bu trend beş paralık ikinci el otomobillerin fiyatları gerçek değerlerinin iki, üç katına çıktı. Firmalar yılın sonuna gelirken harıl harıl nasıl otomobil  satışı yapacaklarını düşünüyor. Çoğu marka bırakın kotalarını yakalamayı, hedeflerinin yanına bile yaklaşamadı.Normalleşme ile beraber bir hareketlilik oldu ama oda çok düşük oldu diyebiliriz.

Bu yıl satışlarda yüzde 12,5 düşüş oldu

Tüm bu sıkıntılar yaşanırken Alman otomobil üreticisi BMW’nin 2020 yılı üçüncü çeyrek satışları, yıllık yüzde 8.6 artışla 675 bin 680 adede çıktığını açıkladı. BMW Yönetim Kurulu Üyesi Pieter Nota, “Güçlü model serimiz sayesinde, koronavirüs salgınının kalıcı etkilerine rağmen üçüncü çeyrek satışlarımızı artırmayı başardık” dedi. Şirket, ocak ayından eylül ayına kadar olan dönemde, otomobil satışlarının beklendiği gibi ‘koronavirüs salgınının küresel etkisini yansıttığını’ ve yüzde 12,5 düşüşle 1,64 milyon araca gerilediğini duyurdu.

BMW’yi Çin kurtardı

BMW’de önceki yıllara göre gerileme yaşadı. Ancak BMW’yi bu küresel düşüşü daha hafif yaşamasında en önemli faktör Çin oldu. BMW’nin en büyük pazarı olan Çin’deki satışları, ‘cesaret verici ikinci çeyrekten’ sonra üçte bir artışla 230 bin 612 adet araca ulaştı.

Bu yıl  BMW, elektrikli araçlar üretmeye daha fazla odaklandı. Geçen ay, otomobil üreticisi Almanya’nın Leipzig kentindeki fabrikasının piller için yeni bir üretim tesisi açtığını duyurmuştu. Geçen hafta, tamamen elektrikli ilk BMW iX3 modeli, Çin’in kuzeydoğusundaki Shenyang’daki üretim hattından çıktı. Pieter Nota, “Elektrikli araçlarda neredeyse yüzde 50’lik satış artışından özellikle memnunuz. Bu, elektromobiliteyi önemli bir büyüme faktörü haline getiriyor” diyerek elektrikli araç üretimi konusunda iddialı olduklarını söyledi.

---------

900 milyar dolarlık elektrik şebekesi yatırımı

Ülkelerin coğrafyaları büyük ve bir de engebeli oldu mu o ülkede yaşam zorlaşır. O coğrafyaya sahip olan ülke vatandaşına ek hizmetler vermek zorundadır. Bu ek hizmetler sunuldukça o coğarafyada yaşayanların yaşam kalitesi de yükselir. Ama tabii ki bu ek hizmetlerin ciddi maliyetleri vardır. Mesela İstanbul coğrafi yapısı itibariyle zor bir şehir. Engebeli olması, yedi tepe üzerine kurulu olması gibi pek çok faktörden dolayı şehrin altına girmek çok zor. Binali Yıldırım bir röportajında ona “neden trafik sorununun çözümünde yer altını kullanmıyoruz?” soran gazeteciye “o kadar kolay değil, İstanbul zor bir coğrafyaya sahip” şeklinde bir cevap vermişti. Yerin altını kullanmak imkansız mı? Tabii ki değil, Avrasya Tüneli olabileceğini pekala gösterdi. Olur ama maliyeti yüksek olur. Maliyeti yüksek olunca da ya bu maliyeti cepten karşılayacak kadar zengin bir ülke olmamız gerekir ya da bu maliyeti geçiş ücretleri kullanıcıya yanstmak gerekir. İşte en büyük sıkıntı bu. Avrasya Tüneli bunun tipik örneği. Biz ülke olarak bu sıkıntıyı yauşıyoruz, ama bunu yaşamayan ülkeler de var. Bu ülkelerden biri de Çin.

Dört yıllık plan devrede 

Geniş ve zor bir coğrafyaya sahip olan Çin, tüm ülkenin elektrik şebekesini yenileme kararı almış. Şebeke Başkanı Mao Weiming’in verdiği bilgiye göre, bu hedef doğrultusunda dört yıl içinde 900 milyar dolarlık elektrik şebekesi yatırımı yapılacak. Yatırım miktarının önemli bölümü ile esas olarak güçlü ve randımanlı yüksek gerilim hatları oluşturulacakmış. Hatların yanı sıra elektronik araç şarj üniteleri inşa edilecek.

Asıl hedef elektrikli otomobil pazarı 

Bu yüksek yatırımın asıl amacı yüksek gerilim hatlarına, elektrikle işleyen otomobillerin şarj istasyonlarına ve gittikçe daha fazlası talep edilen dijital altyapıya güçlendirmek. Böylece Çin’in ‘nötr karbon’ hedefi de yakalanmış olacak. Gözüken o ki Çinliler gelecekte elektrikli otomobillerin liderliği alacağına inanmışlar ki bu yatırımı yapıyor.Ben bu elektrikli otomobillerin dünyada öyle sanıldığı gibi hızlı bir biçimde yaygınlaşacağına inanmıyorum. En az 20-25 senesi var bence. Otomotiv endüstrisinin süper güçleri o dinamikleri hesaplarını kitaplarını yapmadan kolay kolay o evrimi yaşatmaz. Çin de değişimin yaşanmasından sonra bu konuda lider olmak istediği için elini çabuk tuttu ve yatırımı hazırlandırdı.  900 Milyar dolar da güzel para. Bu para Türkiye’de olsa ülke çağ atlar. 

-------

Telif sektöründe 2021 daha da kötü olacak

Dünyanın en önemli müzik birliklerinden biri olan GEMA’nın çevrimiçi olarak gerçekleştirilen yıllık genel kurul toplantısında konuşan CEO Dr Harald Heker 2021 yılının daha da kötü olacağı konusunda üyeleri uyardı.

 

Toplantıya katılan 100 civarında üyeye konuşan Heker, 2020 yılının Mart ayından beri ciddi bir ekonomik çöküş yaşandığını belirterek gelirlerinin düştüğünü dile getirdi. 2021 yılında gelirlerinin daha da düşeceğini ve üyelere daha az ödeme yapacaklarını dile getiren “hayat bazılarınız için daha da zor olacak” dedi. GEMA Genel Kurulu tarafından canlı etkinliklerin pandemi nedeniyle iptal ediliyor olmasının dağıtımlarda yaratacağı hataları gidermeye yönelik bir karar da alındı. Pandemi yüzünden tüm dünyada yapılamayan müzik etkinlikleri beraberinde teliflerin toplanmasını da olumsuz etkiledi. Böyle olunca sanatçıların telif gelirlerin de de düşüş oldu. 

-------

Çinliler ulusal tatillerinde bol bol gezdi

Çinde Ulusal Bayram tatili, Çin’in geleneksel bayramlarından olan Güz Ortası Bayramı ile aynı gün kutlanmasından dolayı bu yıl 8 gün sürdü. Geçtiğimiz hafta biten tatilde, Çin Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre, Çin vatandaşlarının iki bayramın çakıştığı tatil döneminde gerçekleştirdiği seyahat sayısı 637 milyonu olmuş. Bu, geçen yılın aynı döneminde kaydedilen rakamın yüzde 79’una karşılık geliyor. Ülke genelinde turizmden elde edilen gelir de yüzde 69,9 seviyesine ulaşarak 466 milyar 560 milyon yuana çıktı. Bayram tatilinde China UnionPay ile yapılan online ödeme miktarı 2 trilyon 160 milyar yuanı buldu. 

--------

Rekor rezervler 3 trilyon doları geçti

Dünyanın en büyük döviz rezervine sahip ülkesi olan Çin’in devlet döviz yönetim idaresi Eylül ayı sonu itibariyle ülkenin döviz rezervinin 3 trilyon 142 milyar 600 milyon dolar olduğunu açıkladı. 

Wang Chunying basına yaptığı açıklamaya göre , eylül ayında Çin’deki döviz piyasasında arz-talep dengesinin temel olarak korunmuş. Sınır ötesi sermaye akışının temel olarak istikrarını sürdürmüş. Küresel finans piyasasını da değerlendiren Başkan Yardımcısı Wang Chunying, yurt dışında Covid-19 salgınının yeniden sıçraması, başlıca ülkelerin para ve maliye politikaları gibi unsurların etkileri nedeniyle, eylül ayındaki döviz rezervinin bir miktarda azaldığını ifade etti.