Dolar $
32.6
%0.22 0.07
Euro €
34.82
%0.21 0.07
Sterlin £
40.56
%-0.09 -0.04
Çeyrek Altın
4070.47
%0.08 3.11
SON DAKİKA
Son Yazıları

Çin işi son uygulama: Tüketici Kuponları

25 Nis 2020

Kovid-19'un etkisi azalan Çin'de her geçen gün yeni bir kurtuluş kutlaması gerçekleşiyor. Çin'in farklı bölgelerinden Wuhan'a gelen sağlık ekipleri uzun araç konvoyları ile kentin çıkışına kadar uğurlanıyor. Tekrar açılan metro seferleri; "3-2-1 şimdi" havasında yeninden başlıyor.

Bütün bunlar toplum psikolojisine olumlu katkı sağlaması için yapılanlardan sadece bir kaçı. Ancak toplum psikolojisinin düzelmesinde kullanılacak en etkili motivasyon aracı şüphesiz ekonomik iyileşme. 

Çin, hem ekonomik canlanmanıın fitilini oluşturmak hem de pandeminin insanlarda yarattığı psikolojik kaygı ve tedirginliği ortadan kaldırmak adına tüketimi tercih etti. Çünkü tüketim günümüz tüketicisi için hem bir motivasyon aracı hem de ekonomik kalkınmanın başlangıcıdır. 

Bu bağlamda Çin 20 Nisan tarihinde “tüketici kuponları” uygulamasını başlattı. Sahip olunan kuponlar 10 gün süre ile geçerli. Eğer hakkınızı kullanmazsanız 30 Nisan’daki ikinci kupon dalgasında kullanabilirsiniz. Tüketici kupon dalgaları ise Mayıs sonuna kadar geçerli olacak. Wuhan’da çıkan tüketici kuponlarının toplam miktarı ise; 2.3 milyar yuan.  Ayrıca kötü yaşam koşullarına sahip olan halk için de 18 milyon yuanlık bir tüketici kuponu ayrıldı.

Kullanım alanında her hangi bir kısıtlama yok. Bu kuponlar ile bir paket makarna da alabilirsiniz, yazıcınız için kartuş da.  Fakat yetkililer ilk günlük istatistiklere baktığında halkın çoğunluğunun temel ihtiyaç maddeleri (gıda, temizlik) aldığını gördüler. Çin yetkilileri buradan da bir çıkarım yapıyor. Halkı ne zaman güzellik ürünü, spor malzemesi alırsa halkın ruh hallerinin iyi olduğu yorumu yapabileceklerini düşünüyorlar. 

Bu kuponlar sayesinde 23 Ocak’tan beri durgun olan ekonomik işleyiş tekrar hareketlenecek. Açılan mağazalar, müşteri endişesi yaşamayacak. Aslında yapılan uygulamanın hedef kitlesinde ekonominin kılcal damarları olan mikro, küçük ve orta ölçekli işletmeler var. Ayrıca istihdamın artmasında da yine bu işletmeler önemli rol oynuyor.

Aklınıza neden nakit yerine kupon verildi sorusu gelebilir. Bunun nedeni ise; eğer tüketicilere nakit verilirse bu parayı tasarruf edecek, harcamayacak yani para dolaşıma giremeyecek. 

Bu uygulama bir noktada 11 Eylül saldırıları sonrasında Amerika’nın izlediği yolu hatırlattı. O günlerde, yeni bir terör saldırısına yakalanmamak daha doğrusu ölmemek için halk kendini izole etmeye başlamıştı. Bu durum karşısında yetkililer, Amerikalıları tüketime teşvik etmişlerdir. Amerikalılar bu çağrıya kulak verip buhranı atmaya çalışmışlardı.

Tüketimi psikloijk ve sosyolojik açılardan ele almak keyifli ama tüketimin varoluş ve işleyişi nedeninin altında da hep ekonomik etkiler var. Tüketimin ekonominin temeli olduğunu unutmamak lazım.

Çin tüketici kuponları uygulamasının iyi sonuçlar doğuracağını düşünüyor, bakalım diğer ülkeler de bunu uygulayacak mı?


Yazarın Son Yazıları
Yazarın En Çok Okunan Yazıları