Dolar $
32.42
%-0.32 -0.1
Euro €
34.96
%-0.34 -0.12
Sterlin £
40.51
%-0.75 -0.3
Çeyrek Altın
4092.28
%0.61 24.65
SON DAKİKA
Son Yazıları

Alışverişte neden tarih olarak 10.10 değil de 11.11. ?

15 Kas 2019

Geçtiğimiz günlerde özellikle internet üzerinden satış yapan işletmeler 11 Kasım tarihinde bir çok ürün grubunda damping (düşük fiyata ürün satımı) niteliğinde büyük indirimler gerçekleştirdi. Yalnızca internette değil offline mağazalar da bu indirim furyasına katıldı. Topyekûn bir hareket misali, birçok işletme gerek indirim (kampanya) de gerekse tarih konusunda ortak bir payda da birleştiler.

Peki, indirim rüzgârı neden sadece 11.11’de gerçekleşti? Aslında bu tarihin bir anlamı var. Çin’de 11 Kasım, 1990’lı yıllarda üniversite öğrencileri tarafından “Singles Day” yani “Bekârlar Günü” olarak kutlanılmaya başlanıldı. Ancak bugün sadece bekâr erkekleri kapsamaktaydı ve sevgililer gününe karşı bir anti hareket olarak doğmuştu. İlk bakışta bir eğlence unsuru olarak başlayan 11 Kasım, “Küresel İndirim Günü” serüvenin miladı oldu. 2009 yılında Dünya’nın en önemli e-ticaret kuruluşlarından olan Alibaba’nın CEO’su Daniel Zhang, oluşturduğu markanın pazar tutundurmasını yapabilmek için 11 Kasım’ı seçmiş ve bu tarihte yüksek oranda indirimleri tüketicilere sunmuştu. İlk senesinde beklenenin çok üzerinde gelir elde eden firma, bunu her yıla yaymaya başladı. Geçen her yılda elde edilen kazanç bir önceki yıla göre daha da artması küreselleşen dünyada kolayca fark edilerek diğer ülkelere de yayıldı. Böylelikle Çin’den dünyaya yeni bir alış-veriş akımı ihraç edilmiş oldu. Bütün dünya artık 11 Kasım’ı “Global Alışveriş Festivali” olarak kutlamakta. Türkiye’de yer alan birçok işletme de 11.11’de önemli indirimler yapmışlardır. Alibaba, 2019’da gerçekleşen 24 saatlik indirimde 38,4 milyar dolarlık bir satış gerçekleştirdi. 

Çin, her ne kadar kendi kültüründe bir anlamı ifade eden 11.11 tarihini kullanıyor olsa da işin diğer tarafında bu yıl 29 Kasım’da gerçekleşecek Amerika menşeili “Black Friday” alışveriş gününe bir alternatif olarak doğduğunu da söyleyebiliriz. Her iki tarihte işletmeler,  tüketicilere küresel çapta o gün indirim olacağını öğreterek kendilerini tüketime hazırlamalarını teşvik etmektedir. 

Öğret(n)ilen tarihlerde tüketici kendisini bu tarihlere odaklar ve indirimin gerçekleşeceği tarihte yapılacak alışverişte ne(ler) alınacağı önceden planlanır. Markalar tarafından yapılan tutundurma çalışmaları da hem indirim tarihini bilmeyen tüketicilere bunu öğretmek hem de unutanlara hatırlatmak amacıyla tüketicilerde bir sinerji oluşturmaktadır. Dolayısıyla tarih belirlemek, harekete geçirici bir güç niteliğindedir. Bir fırsat olarak görülen alışveriş günleri, kaçırıldığında bir pişmanlığa yol açmaktadır. Özellikle internet sitelerinde bir sayaç sayfanın sağ üst köşesine konumlandırılarak tüketicide bir heyecana ve telaşa dönüştürülmektedir. 

Birçok işletmenin bu tarihlerde indirim yapmalarındaki temel amaç, tüketicileri kitle halinde sanal ya da reel ortamda yakalamak ve satın alma davranışı gerçekleştirmek için kendini şartlandırmış olan tüketicilerden kendi paylarına düşeni almaktır. İşte bu nedenle firmalar indirim için ortak bir günde karar kılmışlardır. Kendini şartlayan tüketici, sahip olamadığı her bir ürün için pişmanlık, daha ucuz fiyata aldığı her bir ürün içinse kendini şanslı ve daha akıllı hissedecektir.

Yazarın Son Yazıları
Yazarın En Çok Okunan Yazıları