Dolar $
32.5
%-0.14 -0.04
Euro €
34.84
%0.06 0.02
Sterlin £
40.73
%0.14 0.05
Çeyrek Altın
3988.75
%0.78 30.51
SON DAKİKA
GÜNDEM Perşembe 21 Ocak 2021 02:59

KARGODA BAŞARININ ANAHTARI PERSONEL VE YAZILIM

Giyim ve ayakkabı(B2B) sektöründe Türkiye'nin büyük markalarının kargo süreçlerini yönettiklerini söyleyen GKN Kargo Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Akyürek: "Yazılıma ciddi yatırım yaptık, e-ticarette güçlüyüz. Kargoda başarının anahtarı; Personel, yazılım, müşteri ve sermaye bütünlüğü."

Kargoda başarının anahtarı Personel ve yazılım

Röportaj: Gökhan ÖZ

Pandemi döneminde kullanıcıların online alışverişe yönelmesiyle birlikte kargo firmalarının yükü de oldukça artmış ve yaşanan yoğunluk nedeniyle şehir içi bazı teslimatlarda bile 1 haftayı geçen gecikmeler yaşanmıştı. İstanbul içi teslimat sürecini tıpkı kurye hizmeti gibi 1 güne indiren GKN Kargo, yaptığı yatırımlarla bir önceki yıla oranla yüzde 200 büyüme sağladı. GKN Kargo’nun 31 yaşındaki genç  Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Akyürek, “2021’i yüzde 20-25 büyümeyle 100 milyon TL ciroyla kapatmak istiyoruz” dedi.

GKN kargoyu kısaca tanıyabilir miyiz. Ağırlıklı olarak hangi tür yükleri taşıyorsunuz? 

Lojistik sektöründe 50 yıllık bir geçmişe sahip olan aile işimizi 2016 yılında GKN Kargo’ya taşıdık. Kurumsaldan bireysele, kurumsaldan kurumsala ağırlıklı olarak B2B (gıda, tekstil, ayakkabı) alanında Türkiye’nin en büyük markalarının kargo süreçlerini yürütüyoruz. Perakende firmalarının e-ticaret satışlarını, mağazadan mağazaya gidecek ürünlerinin kargo süreçlerini ve bunların yanı sıra Trendyol satışlarını organize eden bir yapıya sahipiz. Türkiye’nin 81 ilinde, 26 aktarma merkezi ve 400’ün üzerinde çalışanla hizmet veriyoruz. Aylık ortalama 250 bin koli taşıyoruz.     

2021 hedefimiz: 100 milyon TL 

2020 hedeflerinizi yakalayabildiniz mi… 2021 yılından beklentiniz nedir?

Pandemi 2020 yılında birçok sektörde daralmaya sebep olurken pazar payımızı arttırarak yüzde 200 büyüme sağladık. Bu büyümede bize duyulan güven ve verdiğimiz hizmet etkili oldu. Geçen yıl 64 milyon TL ciroya ulaştık. Yeni marka iş birlikleri yaptık ve mevcut 300 çalışanımızla birlikte 100 kişilik daha ek istihdam sağladık. Bizim bu kadar hızlı büyümüzdeki sebep; zamanında teslimat yapmamız ve hızlı olmamız. Butik hizmet veren bir firmayız, kurumsal firmalarda seçici davranıyoruz. Çok büyük firmalardan talep-teklif var ama biz yoğurdu üfleyerek yiyoruz. 2021’i yüzde 20-25 büyümeyle 100 milyon TL ciroyla kapatmak istiyoruz. 2021 yılı böyle devam ederse perakende sektörü zora girecek. Hafta sonlarının kapanması müşterilerimizi ciddi bir sıkıntıya sokuyor. Biran evvel her şeyin sağlıklı bir şekilde yola girmesi ve eski normallerimize geri dönmemiz gerekiyor. 

Pandemiyle beraber online satış ivme kazandı. Bir de bunlarının yanına Anneler Günü, Kara Cuma ve Sevgililer Günü gibi özel günler eklenince kargolarda yoğunluk artıyor. Bu özel günlerde kargo trafiğini nasıl dengeliyorsunuz?

Butik hizmet veren bir şirket olduğumuz için müşterilerimize bireysel de yaşanan yoğunluğu yaşatmıyoruz. Biz şu an da kargo paket sayımızın çarpı 2 katı artsa bile operasyonları yürütebilecek bir altyapıya sahibiz. Müşterilerimize hizmet iki katına çıksa bile hizmette aksama olmayacağının taahütünü veriyoruz. 

Personel, yazılım, sermaye bir bütün 

Perakende sektörü yoğunluktan ve müşterilerine hızlı teslimat adına kendi kargo şirketlerini kurmaya yöneldi ve bu konuda ciddi sermaye harcıyorlar. Sizce bu gelişmeler kargo sektörüne nasıl süreç ve yenilikler getirecek?

Kargo kuralım demekle kargo kurulmuyor… Kargo demek; ciddi bir altyapı, ciddi bir personel ve ciddi bir müşteri ağı demek. Kargonun ana taşları; personel. Hilal gemimiz; yazılımdır. Bunların hepsi bir bütün… Personel, yazılım, müşteri ve sermaye hepsi bir bütün. Ben bu konuda şanslıyım hem teorisini hem de pratiğini deneyimledim. 15 senedir bu sektörün içindeyim. Deposundan, elleçlemesine, dağıtımına kadar birçok süreçte yer aldım. Kargo sektörü kolay bir iş değil bütünlük gerekli. İyi rakiplerin çıkmasını isterim. Bizim en büyük kaynağımız öz sermayemizin olması, kredilerle kredilerimizin olmaması bizi kalkındırıyor. Yeni firmaların nasıl ilerleyeceği soru işareti. Piyasada ciddi bir sıkıntı var. Son 5 senede çok fazla firma çıktı, maksimum birkaç yıl ayakta kalabildiler. Ciddi bir yatırım gerekli Türkiye genelinde kargo şirketi kurmanız için 30-40 milyon lirayı gözden çıkarmanız gerekli. Her firma kendi kargomu yapayım diyor ama Türkiye’de nakliye giderleri yüzde 5’in altına inmiyor. Perakende firmaları şu dönemde İstanbul, İzmir, Ankara’da bu sistemi yapabilirler, Türkiye geneline yaymalarını için ciddi bir yatırım ve alt yapı yapmaları gerekli.

kargo-i

“Yazılıma ciddi yatırımlar yaptık”

Koronavirüsle beraber şirketler iş yapış şekillerinde e-ticaret modeline daha ağırlık verdi. GKN Kargo olarak e-ticaret alt yapınızda hangi yeniliklere gittiniz?

Geçen seneden bu seneye e-ticaret tarafımız yüzde 200-250 arası bir artış sağladı. Bunu gerçekleştirirken önceliğimiz yazılımdı. Açıkçası bu süreçte yazılımımızın kuvvetli olması e-ticarette elimizi rahatlattı. Yazılım alt yapısının olmaması demek; müşteriye sağlıklı hizmet verilmemesi, ürünlerin zamanında teslim edilememesi, gecikmesi hatta planlamaya bile alınmaması demek. Bu yüzden ciddi bir yazılım yatırımımız var, hala yazılım tarafımızda bir yoğunluk var. E-ticaret tarafında güçlüyüz. Müşterimiz, ürünlerini bizi teslim ettiği andan teslim olana kadar an ve an görüntülenebilen, ıslak imzalı tabletli teslimat yapabilen takibi basit bir ağımız var. 

Türkiye’nin 81 iline aynı gün kapı teslimi

Kargo şirketleri pandemiyle beraber teslimat yarışına girdi. Bazı firmalar aynı gün teslimat sözünün yanı sıra aynı gün teslim olmayan kargoları için ücret talep etmiyor. Firma olarak bu konudaki yenilikleriniz neler? 

İstanbul içerisinde aynı gün teslimat sağlıyoruz. 1 Şubat’tan itibaren Ankara, İzmir ve Bursa’da da bu hizmeti sağlayacağız. Bunların yanı sıra firmalarımız aciliyet durumuna göre, ürününün müşterisine aynı gün gitmesini istiyorsa, ekstra bir ücretle Türkiye’nin 81 iline aynı gün kapı teslimatını yapabiliyoruz.

Teslim alırken de ederken de sterilize ediliyor

Kovid-19 sonrası kargo hijyen ve güvenliği daha da önem kazandı… Kargo, müşteriye ulaşana kadar bir çok süreçten geçiyor, el değiştiriyor. GKN Kargo olarak kargo hijyeni ve güvenliği konularında hangi önlemleri alıyorsunuz?  

Personelimiz müşteriden kargoyu maske ve eldivenle beraber teslim alıyor ve dezenfekte ediyor. Kargolar alınırken de teslimat yapılırken de dezenfekte sürecinden geçiyor. Depomuza geldikten sonra da araçlarımız haftanın belli günleri sterilize ediliyor. Biraz maliyetli ama insan sağlığı önceliğimiz olduğu için bu konuda ekiplerimiz var. Müşterilerimize bir önerim de; ürünleri bizden teslim aldıktan sonra bahçesinde, balkonunda muhafaza ederlerse daha sağlıklı olur. Sağlıkçılardan sonra 2. risk grubunda kargo çalışanları yer alıyor. İster istemez hem firmalarla temasta oluyorlar hem teslimatta temasta bulunuyorlar. Bu yüzden çalışanlarımıza elimizden geldiği kadar maske, eldiven ve dezanfektanlarla sağlıklı bir ortam yaratıp, minimalize etmeye çalışıyoruz.

Kadın kuryeleri Türkiye geneline yaymak istiyoruz

Türkiye’de son dönemlerde ‘kadın dostu’, ‘kadın istihdamı’na önem veren firmalar ön plana çıkıyor. GKN Kargo olarak bu konudaki hassasiyetinizi biliyoruz. İstihdam ettiğiniz kadın çalışanlarınızı hangi operasyonel faaliyetlerde daha çok görevlendiriyorsunuz?   

Türkiye’de Kargo sektöründe kadın istihdamını sağlayan ilk şirketiz. Şu an da aktif olarak çalışan 8 personelimiz bulunuyor. Bu konuda ciddi talep ve başvuru alıyoruz. Kurye tarafımızda depomuzdan müşteriye, yani son tüketiciye kadar kadın kuryelerimizi görevlendiriyoruz. Alım noktası değil teslimat noktalarında görev alıyorlar. Kadınlar güler yüzlü oldukları için bu da bizim ön yüzümüz oluyor. Amacımız kadın kuryeleri Türkiye genelinde çoğaltmak. 

Perakende taşımasında hedefimiz lider olmak  

GKN Kargo Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Akyürek, “Markamızın mottosu olan ‘Güven Taşır’ sözünün içini her zaman doldurmak için gayretle çalışıyoruz. Zamandan tasarruf, hasar, kayıp-çalıntı oranı firmamızda binde 1’den daha azdır diyebiliriz. Lojistik, taşımacılık ve dağıtım alanında firmalara, ihtiyaç duydukları farklı lojistik hizmet ihtiyaçlarını tek bir firmadan sağlayarak takip kolaylığı, kaliteli hizmet ve uygun maliyet avantajı sunuyoruz. Sektörümüz gelişime çok açık, biz de şirket olarak yenilikçi bakış açımızla sektöre birçok yenilik kazandırmaya devam edeceğiz. Perakendenin taşıyıcısı olarak sektörde lider olmak istiyoruz” dedi 


ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR